Skip to main content

Beroendeterapeut: Tolvstegsinriktad

Utbildningen ges av Storumans folkhögskola

Vill du hjälpa människor med beroendeproblematik? Den här utbildningen ger dig en gedigen grund för att arbeta som beroendeterapeut med tolvsteginriktning (minnesotamodellen). Du får både teoretisk kunskap och praktiska verktyg för att hjälpa människor med beroendeproblematik.

Utbildningen ger en fördjupad förståelse för beroendeprocesser, sjukdomsbegrepp och tillfrisknande utifrån tolvstegsbehandlingens perspektiv samt kunskap gällande de specifika utmaningar som man som behandlare kan möta.

Utbildningen fokuserar på tolvstegsbehandling, en beprövad metod som används i behandlingsarbete världen över. Du lär dig om behandlingens grundprinciper och hur de 12 stegen kan tillämpas i behandling. Utbildningen är för dig som vill arbeta inom beroendevård med inriktning tolvstegsbehandling. Tolvstegsbehandling (minnesotamodellen) är evidensbaserad och finns med i Socialstyrelsens metodguide för socialt arbete.

Centrala kursmoment:

  • Beroendesjukdomen: Sjukdomsbegrepp, arv och miljö, förnekelse samt medicinska perspektiv
  • Medberoende: Anknytning, dysfunktionella familjeroller samt vuxet-barn problematik
  • Behandlingens grunder: Gruppdynamik, klassiska behandlingsmoment samt grundprinciper
  • Behandlarrollen: Människosyn, självkännedom samt professionalism
  • Tolvstegsbehandling i praktiken – grundprinciper, genomgång av steg samt tillämpning av steg i behandling
  • Tillfrisknande: Processer, känslor samt återfallsprevention
  • Riktlinjer: Socialstyrelsens riktlinjer, dokumentation samt beroendevård ur ett politiskt perspektiv

Syfte

Att utbilda framtidens beroendeterapeuter med djup förankring i tolvstegsbehandlingens grundidéer, där de lär sig att professionellt och empatiskt leda, stötta och vägleda människor genom förändringsprocesser kopplade till beroendesjukdomen och tillfrisknande.
Genom en gedigen och beprövad kunskapsbas får deltagarna kunskaper om
beroendesjukdomen, tolvstegsbehandling och tillfrisknande.

Mål

Deltagarna ska genom ökad självkännedom och fördjupad kunskap om beroendesjukdomen och tillfrisknande utveckla trygghet i att vägleda både individer och grupper genom förändringsprocesser. De ska få förmågan att skapa en stödjande och strukturerad behandlingsmiljö.
Utbildningen syftar också till att stärka deltagarnas professionella och personliga utveckling så att de kan arbeta långsiktigt och hållbart inom beroendevård och behandling.

Undervisningsform

Utbildningen ges helt på distans och bedrivs genom lärarledda lektioner och seminarier online inom de olika kunskapsområdena. Dialog och gruppsamtal har en framträdande plats, tillsammans med reflektioner och gemensamma erfarenheter kring mänskligt beteende – i sann folkhögskoleanda. För att ge en bred och fördjupad förståelse kommer utbildningen även att bjuda in externa föreläsare inom vissa områden, vilka medverkar digitalt. Under cirka fyra veckor under vårterminen genomförs praktik på en praktikplats som du själv ordnar.

Kursmoment

Centrala kursmoment
  • Beroendesjukdomen – sjukdomsbegrepp, arv och miljö, förnekelse samt medicinska perspektiv
  • Medberoende – anknytning, dysfunktionella familjeroller samt vuxet-barn problematik
  • Behandlingens grunder – gruppdynamik, klassiska behandlingsmoment samt grundprinciper
  • Behandlarrollen – människosyn, självkännedom samt professionalism
  • Tolvstegsbehandling i praktiken – grundprinciper, genomgång av steg samt tillämpning av steg i behandling
  • Tillfrisknande – processer, känslor samt återfallsprevention
  • Riktlinjer – socialstyrelsens riktlinjer, dokumentation samt beroendevård ur ett politiskt perspektiv
Beroendesjukdomen
  • Sjukdomsbegrepp
  • Förnekelse
  • Arv och miljö
  • Processberoende / kemiskt beroende
  • Läkares syn – belöningssystem
  • Delad uppfattning?
  • Medicinering / LARO
  • Trauma & stress
  • Känslor
  • Tolvstegsbehandlingens utgångspunkt
Vuxet barn problematik / medberoende
  • Anknytning
  • Dysfunktionella familjer
  • Familjeroller
  • Grundläggande behov
  • Trauma
Vad är behandling?
  • Människosyn
  • Gruppdynamik
  • Vilka klienter möter vi?
  • Resultat av avslutad behandling?
  • Medvetenhet
  • Klassiska behandlingsmoment
Behandlarrollen
  • Professionalism
  • Självkännedom
  • Ansvar
  • Vem är jag som behandlare?
  • Egna triggers
De 12 stegen i behandling
  • Grundprinciper
  • Uppdelning av steg
  • Genomgång av steg
  • 12-stegsinspirerade uppgifter
Tillfrisknande
  • Processer
  • Känslor
  • Återfallsprevention
Riktlinjer
  • Socialstyrelsens riktlinjer
  • Dokumentation
  • Beroendevård ur ett politiskt perspektiv

Gemensamma moment

Vi på Västerbottens folkhögskola strävar efter att stärka och utveckla demokratin. Det innebär att vi vill ge dig möjlighet att tillsammans med andra öka din kunskap och bildning för personlig utveckling och delaktighet i samhället. Vi skapar engagemang för att delta i samhällsutvecklingen genom samtal, idéutbyten och diskussioner.
Oavsett vilken utbildning du väljer hos oss kommer du löpande att få lära dig mer om personlig utveckling och självledarskap, mänskliga rättigheter, jämställdhet, jämlikhet, hållbarhet och hälsa. Detta sker bland annat under temadagar, vid föreläsningar och genom praktiska övningar.

Utvecklingssamtal

Individuella utvecklingssamtal genomförs tre gånger per läsår. Vi fokuserar på att  den studerande ska få ut så mycket som möjligt av studietiden. Redan från start är  det viktigt med medvetenhet om målsättningen med tiden hos oss.
Utvecklingssamtalen innefattar användande av självskattningsskalorna ORS  (Outcome Rating Scale) och SRS (Session Rating Scale) och är en del av vårt arbete  med personlig utveckling och självledarskap.

Lärare

Kursansvarig
Utbildningen är ny och rektrytering av kursansvarig sker under våren 2025.
Frida Cederback 
Rektor
070-604 74 30
Förkunskapskrav:
3-årig gymnasieutbildning med yrkeshögskolebehörighet eller högskolebehörighet samt en stor nyfikenhet på människor och personlig  utveckling. Till ansökan skall du bifoga ett personligt brev där du berättar om dig själv och varför du vill gå utbildningen. Det är 18 års åldersgräns på folkhögskolan.
Utbildningsort:
Läsårstider:
1  år, 38 veckor per läsår
2025-08-25 — 2025-12-19
2026-01-12 — 2026-06-05
Sista ansökningsdag:
15 maj